tisdag, december 19, 2006

the Leifie shake

Idag fick jag genom bästa F veta att min största hjälte gå på cellgifter. Leifie var under gymnasietiden den lärare som sporrade mig mest, och för det kommer jag alltid vara honom djupt tacksam. Leifie var och är fortfarande en så oerhörd inspirationskälla för mig, han är mitt ideal och min största förebild.
Dagen då betygen sattes, en vecka innan studenten, sitter vi och pratar efter en religionslektion han och jag, vi pratar om mig och om hans liv, om att han tycker att jag sticker ut mycket från mängden, om att jag är så smart och har så mycket ambition, sen så säger han att Jag blir faktiskt besviken på dig om du inte blir världens bästa journalist.
Och nu går han på cellgifter. Bästa F säger att är det nån som kan ta död på cancer så är det han. Under gymnasiet gillade jag och F honom så mycket att vi gjorde en dans till hans ära, dansen är döpt till the Leifie Shake och vår lets go burn the whole city down kinda thing. Förstå mig här, mitt ideal, och min största förebild någonsin är sjuk, klart jag påverkas, även här, här där jag inte är där jag var då.

Leife är den som även säger saker som är så enkla, men så självklara. Livet är för kort för att ha tråkigt.