tisdag, januari 09, 2007

Äh nu gör jag det också

BLOGGVÄRLDSBLOGGENS BLOGGENKÄT, 2006

1. Hur länge har du bloggat?
Sen i november 05

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag lusläste allt jag kom över i kanske tre månader innan jag ville göra mitt passivitet aktiv

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Min tidigare jobbkompis Alexandras blogg, sen var det Fredrik Virtanens också, idag har jag och den sistnämda blogge ingen relation alls.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Mina allra första är raderade, men mina första på den här bloggen handlar om egentligen samma skit som denna; Eml, jag var full igår, Bäst/Sämst..

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Det var fler, nu är det rätt få jag läser varje dag, typ tio eller 12, de flesta är länkade till här åt höger.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Jag läser bara dagboksbloggar

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Annikas, henne känner jag och jag vet att vi är olika, men jag gillar både Annika och hennes blogg.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Jag kör på en blanding mellan leCat och Det ljuva livet

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Många har no clue eftersom att jag inte vill att de ska läsa den (fred tillika fboy, K, M, V, OSV). Men de som läser den, gillar den, tror jag. Varför skulle du inte göra det?

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Aldrig varit någon som yppat något isf

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Jag skulle aldrig vara för privat bara för att, jag tror inte heller att jag har någonting som är just för privat för att inte skrivas om. Andras privatliv är jag dock sparsam med.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Kritik gentemot andra bloggare, och mina vänner, som läser alltså.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Jag vet inte ens vilka som läser, så nej, jag bloggar för min egen skull, men ja, alla vill ju ha bekräftelse. Så både ja och nej.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja det tror jag, fast man kan ju som bloggar välja att inte visa vissa sidor, drag och intressen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
Nej, inte vad jag vet.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Här kan jag faktiskt inte bestämma mig. Kanske?

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Nej

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja saker som jag i efterhand tyckt varit jävligt töntiga, och dem har jag in most cases tagit bort.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag vill för allt i världen inte att min papi ska ha tillgång till min blogg, men annars är det är mest som med den övriga kommunikationen, den kan såra och göra ont. I min papis fall är det mest för att jag inte vill att han ska veta när jag bonkat på någon, rökt överhuvudtaget eller snusat. "Det man inte vet mår man inte dåligt av" är mitt ledord här..

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ja det tror jag, och ja jag tror absolut att det kommer ha förändrats. Inte språket så värst kanske, däremot min syn på livet kanske? Äh fan vad prentensiöst...

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Jag känner mest att bloggarna är ett eget samhälle där utomstående (de som inte läser) inte är delaktiga.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har alltid skrivit och pubicerat mina tankar och vad jag tycker, vad jag har gjort osv osv, bloggen är bara en förlängning. Jag mår jävligt bra när jag vet att det är folk som läser mig, fast samtidigt verkar jag ju inte bry mig så mycket för då hade jag väl ändå tagit reda på hurm ånga det är som gör just det.. Iallafall, min åsikt i saker och ting känns jävligt viktig och det gillar jag.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag vet inte, det är ju ungefär som att man läser i mitt fall då 10-12 favoritböcker som aldrig tar slut och uppdateras nästan varje dag.